Nehéz böngészni a közösségi médiában anélkül, hogy egy bankett értékű ínycsiklandó posztra bukkanna, de ezek valóban megváltoztatják saját ételválasztását? Sokunk olyan szerencsés, hogy bizonyos mértékig megválaszthatjuk, mit eszünk.
Amikor kinyitjuk a hűtőszekrényt, vagy a helyi szupermarket polcait böngésszük, számtalan lehetőség áll a rendelkezésünkre. De vajon az étrendünkkel kapcsolatos döntéseink olyan szabadok-e, mint azt gondolnánk? Mi van akkor, ha a saját éhségünkön és a véletlenül szemmagasságban lévő döntéseinken kívül valami más is befolyásolja, hogy mit eszünk?
Görgessen végig a közösségi oldalakon, például az Instagramon, a Twitteren vagy a Facebookon, és képről képre találja meg a tökéletesen bemutatott és teljesen finom ételeket. Míg az ételek illata és íze tagadhatatlanul erőteljesen hathat sóvárgásunkra, a gőzölgő falatokról és csillogó falatokról szóló végtelen bejegyzések vajon nem csak a szemünk lakomája?
Természetesen úgy tűnik, hogy mások – különösen a hozzánk legközelebb állók – nagy hatással vannak ránk, amikor arról van szó, hogy mit eszünk. Kutatások kimutatták, hogy minél szorosabb és erősebb a kapcsolat két ember között, annál jobban befolyásolják egymás ételválasztását.
“Sok szemtől-szembe való interakciónkból származó jelünk összefügg azzal, hogy kivel vagyunk” – mondja Solveig Argeseanu, az Atlantai Emory Egyetem globális egészségügyi és epidemiológiai docense. “Inkább a kapcsolatról és arról, hogyan hasonlítom össze magamat az adott személlyel, mint konkrét személyekről. Ha úgy gondolom, hogy az a személy, akivel vagyok, vonzóbb vagy népszerűbb, akkor inkább utánozni akarom.”
Ez azt jelentheti, hogy ezek a társadalmi jelzések általában arra ösztönöznek bennünket, hogy többet együnk, teszi hozzá Argeseanu. Kutatások szerint azonban az egészséges táplálkozásra ösztönözheti Önt is.
Az étkezési szokásainkat az is befolyásolja, amit látunk. A tudósok szerint előnyben részesítjük például a “szivárgó” fehérjét, a csöpögő tojássárgáját vagy a bugyborékoló mozzarellát.
A közösségi média egy olyan hely, ahol a vizuális és a közösségi jelzések találkoznak. Minden bizonnyal van bizonyíték arra, hogy ha a közösségi hálózatban lévő barátok rendszeresen posztolnak bizonyos ételekről és az arra késztetheti, hogy lemásolja őket, akár jóban, akár rosszban. A kutatások pedig azt mutatják, hogy a közösségi média megváltoztathatja az ételekhez való viszonyunkat, és arra késztet bennünket, hogy másként gondolkodjunk arról, hogy mit eszünk.